Thursday, October 21, 2021

Gagalkah aku?

Gagalkah aku? Soalan yg mula bermain d minda saat melihat kejayaan sahabat seusia yg lain. Kejayaan yg diukur melalui material semata.
Mereka mempunyai kerjaya yang stabil dgn gaji yg menarik tentunya.
Mereka ada kereta rumah sedang diri masih duduk menumpang di rumah orang tua dan setia sebagai pengguna pengangkutan awam.

Kenapa dia? Kenapa bukan aku? Persoalan mulai mengetuk dinding hati. Lantas menerbitkan resah bersalah. Menyalahi diri sendiri dan takdir yang telah tertulis. 




Kenapa kita nak jadikan kejayaan orang lain sebagai kayu pengukur terhadap 'kegagalan' diri? Kerana sebahagian dari diri mengharapkan kejayaan yang sama. Hati kita cemburu. Jiwa kita menggerutu. 

Sering menyalahkan takdir dan melihat diri sebagai seorang yang kalah dalam peperangan yang dicipta oleh pemikiran. Hidup ini bukan satu perlumbaan di mana kita berdiri di garisan yang sama dan mula berlari pada saat wisel dibunyikan. Tidak. Kita mungkin berada di usia yang sama tetapi kejayaan yang dikecapi adalah berbeza. 

'Berjaya' mempunyai maksud yang luas dan subjetif. Begitu juga dengan kata 'bahagia'. Namun, dalam Islam mereka yang berjaya adalah mereka yang bahagia dengan hidupnya. Menerima apa yang telah dikurnia Ilahi kepada mereka dengan rasa syukur dan ikhlas hati. Sungguh pun begitu, bukan mudah hendak memujuk diri.

Berubah itu senang. Istiqamah itu yang payah. Apalagi hati ini berbolak-balik sifatnya. Kadang kita mampu menarik nafas panjang. Memeluk ujian dalam dakapan airmata. Ada masa kita juga terduduk membisu. Merenung ujian dengan kaca mata kecewa dan sedih.

Lalu apakah yang perlu dilakukan? Berdiam diri dan menerima saja? Tentu saja tidak. Kitalah yang dapat mengubah nasib diri, dengan izin Allah swt, bukan orang lain. Kitalah juga yang perlu terus berjalan tanpa henti. Tetapkanlah perjuangan hidup ini sebagai ibadah yang perlu kita sempurnakan. Sungguh, setiap manusia akan melalui ujian. Maka beruntunglah mereka yang menghadapinya dengan sabar dan redha.

No comments:

Post a Comment