Sunday, December 29, 2013

Noktah sebuah Penghijrahan



Hijrah satu permulaan..
Hijrah satu pengorbanan..
Hijrah satu perjuangan…

Walaupun lagu ini sudah lama namun setiap kali diputarkan dan dinyanyikan pastinya mengundang airmata kerana teringatkan pengorbanan Rasulullah SAW dan para sahabat baginda dalam peristiwa hijrah. Lebih menyedihkan apabila mengenangkan bagaimana umat Islam pada ketika ini semakin lupa pada peristiwa tersebut.

Penghijrahan dalam konteks hidup manusia biasa seperti kita adalah satu frasa di mana kita melakukan perubahan terhadap hidup, diri dan tingkah laku. Ia mungkin boleh dilaksanakan lebih daripada itu. Namun, sering kali kita berpendapat bahawasanya hijrah kita berakhir apabila kita sudah menutup aurat sepenuhnya (jika sebelum ini kita tidak menutup aurat).

Salah. Hijrah adalah satu proses melakukan kebaikan secara berterusan. Mereka yang sebelum ini hidup dengan cara bukan Islam berhijrah ke arah hidup Islamik. Mereka yang sudah hidup secara Islamik memperbaiki lagi cara kehidupan. Dalam erti kata lain, yang jahat berhijrah menjadi baik manakala yang 'sudah baik' menjadi yang lebih baik. Itu konsep hijrah sebenarnya.


Hijrah memerlukan keseragaman daripada setiap sudut kehidupan. Ia tidak berhenti separuh jalan. Andai sudah berjaya berhijrah ke satu tahap, alhamdulillah. Tapi, cubalah untuk meingkatkan penghijrahan setiap hari. Meski kita bertatih namun ia dikira sebagai usaha. Hasilnya mungkin sedikit pada pandangan manusia tetapi kita tidak tahu pada pandangan Ilahi.

Formula sebuah penghijrahan begitu mudah,

kebaikan berkali-kali {Perancangan, sikap} => Hijrah (Infiniti)







No comments: