Thursday, September 29, 2011

Berhentilah sebelum kenyang

Sebenarnya setiap perkara bergantung kepada pemakanan seseorang itu. Apa yang menjadi makanan sehari-hari akan membentuk hatinya pada hari ini kerana setiap darah dan daging pada hari ini adalah hasil makanan kita pada hari kelmarin.

Jika baik makanannya maka baiklah daging di dalam tubuhnya lalu membentuk seorang yang baik pada hari ini. Maka pilihlah makanan yang sihat dan halal bagi diri kita bermula saat ini.

Diriwayatkan bahawa Nabi Yahya a.s pernah didatangi iblis yang membawa beberapa benda bergantungan pada badannya. Lalu Nabi Yahya bertanya: "Apakah benda yang bergantungan itu?" 

Jawab iblis; "Inilah syahwat yang aku pergunakan untuk menguasai dan menggoda manusia."

Nabi Yahya kemudian bertanya: "Apakah yang ada pada syahwat itu?" 

Jawab iblis: "Kadang- kadang dengan syahwat ini engkau kekenyangan lantas aku beratkan engkau daripada mengerjakan solat dan zikir." 

Nabi Yahya terus menjawab; "Demi Allah, selama- lamanya aku tidak akan memenuhi perut dengan makan hingga terlalu kenyang."

Terlalu banyak makan boleh menyebabkan pekerti tercela. Contohnya:-

1.Menghilangkan rasa takut kepada Allah daripada hati manusia.

2.Menghilangkan kasih sayang kepada makhluk daripada hati orang yang kenyang kerana menganggap orang lain kenyang seperti dia.

3.Kenyang boleh menyebabkan seseorang itu berat untuk taat beribadat.

4.Sewaktu mendengar kata-kata hikmah; orang yang terlalu kenyang tidak dapat menangkap dan merasakan kehalusannya.

5.Jika orang yang kenyang itu memberikan nasihat dan hikmah, maka apa yang dikatakan itu tidak dapat meresap ke dalam hati orang yang mendengarnya.

6.Terlalu kenyang boleh menimbulkan pelbagai penyakit.

No comments: