Wednesday, July 20, 2011

Permintaan ditolak keras

Terkedu membaca tajuk muka depan akhabar tempatan semalam. Istighfar meniti dibibir dan tanpa sedar satu kata cela terzahir di bibir apabila membaca tajuk tersebut.


"Pondan kekal nama Ashraf" mendengar saja sudah bisa membuat bulu roma meremang. Minda pantas cuba merungkai dan memahami apa mahunya seorang manusia bernama ashraf ini?

Lahirnya sebagai seorang lelaki. Zahir dan batin juga seorang lelaki tetapi mengapa mahu mengubah sesuatu yang telah Allah SWT tetapkan untuk kita sebagai manusia? Apakah ketika dia memikirkan keinginan yang memenuhi nafsu lalu hak Allah SWT diketepikan?

Dia muslim. Tahu hukum hakam tetapi masih mempertikaikan lahirnya sebagai insan bergelar lelaki. Adakah amanah seorang lelaki tidak terpikul di bahunya? Atau sudah bosan menjadi lelaki dan mengambil keputusan untuk mengubah setiap yang telah diciptakan?

Mohd. Ashraf Hafiz Abdul Aziz, 26, memohon kepada Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu untuk menukar nama kepada Aleesha Farhana Abdul Aziz dan jantina kepada perempuan pada MyKadnya. Namun, permohonan tersebut ditolak oleh pihak mahkamah kerana beliau tiada hak untuk menukar status jantina lelaki kepada perempuan pada sijil kelahiran mahupun MyKad miliknya.

Ashraf menyatakan kepada pihak wartawan dalam satu pertemuan bahawa dia tidak akan patah semangat untuk memperjuangkan hasrat tersebut. Hasratnya itu bagaimanapun mendapat kritikan dan cemuhan daripada masyarakat sekeliling.

Benar dia salah dan berdosa kerana mengubah sesuatu yang Allah SWT telah ciptakan. Namun, jangan lemparkan kritikan dan cemuhan yang hanya akan membawa kepada kemudaratan kepada dia. Kita tidak dapat melihat masalah yang dihadapi oleh beliau kerana kita tidak berada di tempatnya. Mereka yang dekat dengannya cubalah beri bimbingan dan nasihat. Kesedaran perlu diberikan bukan cemuhan dan kata-kata kritik yang bisa menjatuhkan.

No comments:

Post a Comment