Tuesday, February 8, 2011

Penggunaan kata 'salam'

* Post ini adalah merujuk kepada nota yang ditulis oleh seseorang di facebook berkenaan penggunaan kata 'salam' (facebook)


Hari ini hati tersentap apabila mendapat teguran dari seorang rakan di facebook. Tapi perasaan bersyukur dan berterima kasih kepada rakan kita (blackphage) kerana sudi menegur dan memberi pengetahuan tentang penggunaan kata salam. Rasa diri sangat rendah kerana kurangnya pengetahuan agama.

Selepas menerima teguran terus saja mencari kitab tafsir al-Quran dan cari tahu maksud ayat yang disebutkan oleh kawan kita. Ada empat ayat dari empat surah.


Firman Allah SWT yang bermaksud :

"Doa mereka di dalamnya ialah : 'Subhanakallahumma', dan salam penghormatan mereka ialah : 'salam'. "  (surah Yunus,  10:10)

Doa yang dimaksudkan di dalam surah ini ialah puja dan puji mereka kepada Allah, 'Subhanakallahumma' adalah doa yang bermaksud Maha suci Engkau, wahai Tuhan kami dan 'salam' bermaksud sejahtera dari segala bencana.

"Salam penghormatan kepada mereka (orang-orang mukmin itu) pada hari mereka menemui-Nya ialan 'salam' ; dan Dia menyediakan pahalan yang mulia bagi mereka."   (surah Al-Ahzab, 33:44)

"Akan tetapi mereka mendengar ucapan salam."  (surah Al-Waaqiah, 56:26)

"(kepada mereka dikatakan) ; 'Salam', sebagai ucapan selamat dari Tuhan yang maha penyayang."  (surah Yaasiin, 36:58)

Alhamdulillah, syukur kerana mempunyai sahabat yang sudi menegur pada perkara seumpama itu. Mudah-mudahan kita dijauhi dari fitnah Dajjal.

2 comments:

  1. salam

    mohon paste link untuk share kepada kawan-kawan..

    a good and simple explaination.

    ReplyDelete
  2. blh sja..dgalakkan..klu ada apa2 komen/ kritikan dterima dgn baik

    ReplyDelete