Tuesday, February 15, 2011

Maulidur Rasul

12 Rabiulawal 
Isnin hari tahun Gajah
Lahirlah seorang insan yang diutus oleh Allah

Nabi Muhammad namanya
Siti Aminah ibunya
Abdullah nama bapanya
Kota Mekah tempat lahirnya

Terbayang di ruang mata sekumpulan anak-anak sedang mendendangkan nasyid pada hari Maulidur Rasul semasa zaman persekolahan dulu. Suasana sangat meriah dengan suara-suara mengingati rasul junjungan kita, Muhammad SAW.

Baginda adalah seorang lelaki mulia yang Allah SWT angkat menjadi rasul bagi seluruh umat manusia di seluruh dunia tanpa mengira warna kulit. Ajaran yang disampaikan yakni Islam tersebar ke mana-mana dan namanya begitu mulia meniti dari bibir ke bibir.

                                        video

Muhammad, ya Rasulullah, hati mu yang ikhlas tidak pernah membanding beza antara umat. Kasih sayang yang kau kurnia bakal menjadi penyelamat di Mahsyar kelak. Namun pernahkah kita tertanya, adakah kita layak untuk menerima syafaat dari Nabi Allah yang mulia?

Seluruh dunia menyebut namanya, seluruh dunia mengaguminya, seluruh dunia mengakui kelembutan hatinya, namun tidak semua mengamal sunahnya. 


                                         video

Ikhlas hatinya menawan semua yang mengenali waima yang mengenali melalui sejarah hidup baginda. Ya Rasulullah, tenang jiwa mu membakar semangat perwira agama. Setiap titis perjuangan mu hanya untuk agama Allah SWT.


                                         video

Untuk para sahabat di luar sana, marilah sama-sama kita berselawat ke atas nabi junjungan kita. Semoga kita berolah syafaat baginda di akhirat kelak. InsyaAllah.

2 comments:

Wafi said...

baru tahu semalam yang maulidur rasul ni mula disambut sejak 600 tahun lepas... dan sejak 600 tahun lepas lah banyak kerajaan islam jatuh.. isk isk

diela said...

zaman kegemilangan yg sntiasa mnjadi kebanggaan org Islam..mlgnya org Islam sndri mnjdi pnyebab kpd kjtuhan krjaan e2