Friday, November 26, 2010

Betulkan pemikiran kita

Assalamualaikum wbt, salam pagi penuh barakah. Pagi ini selepas membaca sebuah blog yang sememangnya diikut selama ini minda mula berputar berfikir tentang sikap dan corak pemikiran yang selama ini didukung dibawa ke mana saja.

Hendak tahu blog tersebut boleh klik link ini http://keretamayat.blogspot.com/2010/11/fatwa-kaum-beruk.html

Mungkin ayatnya agak kasar tetapi siapa kita untuk pertikaikan kerana ia hak masing-masing. Tak perlu mengulas tentang penulis dan juga cara penulisannya tapi buka hati buka minda kita memikirkan isi penulisan yang disampaikan.

Fatwa beruk? Ya, memang ramai umat manusia yang di luar sana suka mengeluarkan fatwa jenis itu. Tak perlu mencari jauh. Renung cermin dan lihat orang di hadapan itu juga selalu mengeluarkan 'fatwa beruk' sendiri. Kenapa? kerana mahu menyedapkan hati masing-masing.

Marilah kita sama-sama betulkan pemikiran yang selama ini kita bawa ke hulu hilir. Pemikiran yang bukan saja merosakkan hati dan akal tetapi juga menjauhkan kita dari rahmat Allah SWT.

'Tak semua yang bertudung itu baik.' Pernah dengar ucapan seumpama ini? Tiada salahnya ucapan ini. Betul, tak semua yang bertudung itu baik. Namun jika dibandingkan mereka yang bertudung dengan yang tidak bertudung mereka yang bertudung itu jauh lebih baik bukan. Mereka cuba menutup aurat dan kenapa perlunya ucapan sinis yang hendak menjatuhkan orang lain semata-mata mahu menutup kesalahan sendiri? Sesungguhnya manusia hanyalah hamba Allah SWT yang lemah tidak sempurna.

Niat untuk menutup aurat. Perlukah wujud perkara seperti ini? Menutup aurat itu WAJIB! Tiada kompromi dengan undang-undang yang Allah SWT telah tetapkan untuk kita. Kita tahu tapi kita abaikan dan mengeluarkan kata-kata penyedap untuk menutup kesalahan yang dibuat. Begitukah? Jangan jadi si bodoh yang bercakap tanpa berfikir.

Menutup aurat atau menutup rambut semata? Teringat satu blog yang pernah dibaca dulu. Maaf tidak dapat menyertakan link di sini. Blog yang ditulis oleh seorang lelaki yang mempersoalkan niat seorang perempuan bertudung. Bertudung untuk menutup aurat atau rambut semata? Bentangkan pandangan ke sekitaran. Ramai yang bertudung. Syukur alhamdulillah. Tapi mengapa dada terdedah? Tudung disingkatkan untuk menutup rambut saja tetapi dada dibentang luas sebagai santapan mata lelaki. Cuba baca syarat-syarat menutup aurat http://dielasunan.blogspot.com/2010/11/syarat-pakaian-muslimah.html dan fikirlah di mana pemikiran kita sebenarnya.

Fikirlah. Jangan hanya kerana berlandaskan alasan 'arus moden dunia' kita meninggalkan apa yang sepatutnya kita miliki. Jangan hanya kerana mahu menutup kesilapan diri kita menutup kebenaran yang tidak dapat disangkal oleh hati kita. Sedarlah bahawa sesungguhnya 'arus moden dunia' yang kita fikirkan sebenarnya adalah zaman jahiliah yang pihak kafir cuba untuk tanam dalam hati kita.

Masih banyak sebenarnya yang boleh dijadikan tajuk perbincangan dan dibetulkan kerana manusia penuh dengan 'fatwa beruk'. Tapi cukuplah setakat ini. Allah SWT kurniakan kita dengan akal. Maka berfikirlah berlandaskan agama bukan nafsu.

No comments: