Wednesday, September 29, 2010

Choices

Choices adalah pilihan dan pilihan adalah choices. Ramai yang tahu maksudnya tetapi tahukah makna disebaliknya? Pilihan adalah hak kita sebagai manusia dan semenjak lahir kita dikemukakan dengan pelbagai pilihan di mana sebagai manusia kita harus memilih sama ada hendak memilih jalan di kiri atau jalan di kanan.

Pilihan jugalah yang menentukan kitar hidup seseorang. Segalanya di tangan kita. Sebagai hamba Allah kita hanya mampu merancang tetapi Allah SWT juga yang menentukan. Begitulah yang sepatutnya. Pilihan mampu membentuk siapa kita pada hari ini.

Hendak menjadi seorang yang berjaya atau tidak terletak di tangan kita. Hendak menjadi seorang yang dihormati atau dibenci juga adalah pilihan kita. Baik atau buruk mulanya dari diri kita sendiri. Tidak perlu menuding jari menyalahkan ibu, bapa atau mereka yang ada di sekeliling kita. Cermin dahulu diri kita sebelum berani meluruskan jari telunjuk ke arah orang lain.

Setiap pilihan sebenarnya datang dengan risiko yang harus kita pikul. Tiada apa di dunia ini yang datang tanpa dengan sendiri. Jika ada sebab pasti wujud musababnya dan risiko adalah 'isteri' kepada pilihan yang kita buat dan risiko adalah perkara hak yang akan kita tanggung di kemudian hari sebagai impak hasil daripada pilihan yang kita buat. Oleh itu buatla pilihan yang terbaik di dalam hidup ini.

1 comment:

blakepaghe said...

sebab itu wujudnya Solat Istikharah...agar pilihan itu pilihan yang tepat