Sunday, April 11, 2010

Simposium kepenggunaan Islam

Sebuah simposium anjuran pengguna bumiputera telah berlangsung di dewan kuliah 2 UTHM. Objektif utama adalah untuk mendedahkan pengguna Islam tentang bahayanya makanan dan minuman haram yang disampaikan oleh Dato' Nooh dengan penuh karisma.

Betapa bahayanya makan dan minum daripada sumber yang haram sehingga boleh membawa kepada kemusnahan sebuah institut kekeluargaan. Mungkin ramai yang memandang perkara ini sebagai perkara yang remeh namun dari sinilah sebenarnya punca kepada setiap perkara.

Contohnya dalam kes buang bayi. Mungkin ramai yang menyangkal bahawa penyebab utama kepada masalah ini adalah makanan dan minuman. Makanan dan minuman yang ditelan akan menjadi darah dan daging. Apabila yang ditelan itu bukan daripada sumber yang halal maka ia akan membawa kita ke jalan yang salah.

Begitu juga dengan doa yang kita pohonkan selama ini. Sekiranya selama ini kita menelan makanan dan minuman dari sumber yang salah insyaAllah doa yang dipohon tidak akan dimakbulkan. Mustahil Allah akan memperkenankan doa kita seandainya daging tubuh diselaputi daging haram.

Hidayah dan taufiq tidak akan bercampur dengan daging yang haram. Hidayah hanya akan bercampur dengan daging yang bersih. InsyaAllah sekiranya kita menyelaputi daging tubuh kita dengan daging yang bersih jadi tidak mustahil hidup kita akan menjadi tenang.

Suka kiranya di sini dikongsi bersama sebuah cerita tentang seorang ahli korporat yang berjaya. Hidupnya walaupun dilimpahi dengan kemewahan namun keluarganya bagai seharmoni keluarga lain. Isteri dan anaknya langsung tidak menghormatinya seolah dia tidak wujud bagi mereka.

Ahli korporat ini telah meminta nasihat daripada seorang ustaz dan dia mengaku tidak menjadi pemimpin yang baik kerana selama ini dia sendiri tidak pernah menunaikan solat apatah lagi ahli keluarganya. Dia juga mengaku selama ini tidak pernah menunaikan zakat.

Ustaz ini akhirnya telah menasihati ahli korporat berkenaan supaya melakukan tiga perkara. Pertama, bawa keluarga untuk menunaikan solat. Kedua, tunaikan zakat. Ketiga, berbuat baik kepada kedua orang tua dan ahli keluarga yang terdekat.

Kesimpulannya jadilah manusia itu yang sentiasa mendahului hak Allah dalam setiap perkara. Pastikan apa yang kita makan dan minum itu daripada sumber yang halal dan bersih.

No comments:

Post a Comment