Thursday, March 25, 2010

Terus mencari

Dalam keadaan yang masih longlai penulisan ini diteruskan. Kesakitan yang dialami ditahan sedayanya. Bukan kesakitan biasa. Ini penyakit yang diperolehi semenjak bergelar gadis. Hanya seorang wanita yang biasa memahaminya.

Pernahkah merasai kehilangan? Bukan kehilangan biasa. Kehilangan yang kita sendiri tidak tahu apa benda yang hilang. Terus mencari walau hati menegaskan supaya mencari dulu 'benda' itu.

Suatu ketika kita hanyut dalam mengejar impian dan cita-cita sehingga tidak sedar bahawa kita telah kehilangan sesuatau yang kita miliki dahulu. Ibaratnya yang dikejar tak dapat tapi yang dikendong berciciran.

Lumrah kehidupan, menempuhi saat-saat kesukaran dan selepasnya baru merasai kebahagiaan. Tapi dalam kebahagiaan kita justeru lupa saat kesukaran. Tidak mengambil pengajaran daripadanya lantas menghapuskan terus memori kesukaran itu dari dalam ruang ingatan. Begitukah yang sepatutnya berlaku?

Kesukaran, musibah, dan segala macam bencana adalah ujian yang harus ditempuhi. Itu yang menjadi pegangan kita. Namun kebahagiaan, kejayaan dan seumpamanya juga adalah ujian. Jangan takbur dengan apa yang kita miliki hari ini kerana dalam sekelip mata segalanya akan ditarik kembali dari kita.

Teruskan mencari keredhaannya dan insyaAllah akan kita temui dalam hati.

No comments: