Friday, March 19, 2010

Airmata yang tumpah

Hati tersentuh saat menonton filem itu. Mungkin kehebatan barisan para pelakonnya berjaya menambat sang hati.Namun yang pasti mesej yang cuba disampaikan benar-benar membuat airmata jatuh berlinangan.



Ketika Cinta Bertasbih(KCB) membuat hati terasa gundah dan mulai merindui mereka yang berada jauh di mata namun sentiasa mengisi ruang kosong hati kecil ini.

KCB mengisahkan tentang dua insan yang menyimpan perasaan di antara satu sama lain tetapi terpaksa menyembunyikan perasaan sebenar kerana masih menjaga maruah diri dan demi cinta kepada Allah. Keduanya redha andai itu bukan takdir mereka. Lantas keduanya terus memendam perasaan dan menerima jodoh yang telah ditentukan oleh Allah untuk mereka.

Mesej yang cuba disampaikan sangat jelas yakni cinta agung hanya pada Allah s.w.t. Cinta kepada manusia hanya membawa kebinasaan dan nafsu akan memandu ke arah jalan mungkar andai tidak bisa dijinakkan.

Selain itu,kasih sayang yang terjalin di antara ahli keluarga dan perasaan hormat menghormati tidak kira pangkat dan kedudukan. Islam sangat indah digambarkan dan bagaimana watak menerima musibah yang menimpa dirinya menyelitkan perasaan cemburu.



Mampukah diri ini menjadi seperti Anna yang mencintai seorang lelaki kerana Allah?? Atau mampukah menjadi seperti Azzam yang menyayangi orang tuanya tanpa batas??

Menitis airmata melihat bagaimana rasa cinta dan sayang seorang anak kepada orang tuanya. Tanpa dipinta tangan ditadah memohon keredhaan untuk kedua orang tua yang disayangi.

"Ampuni mereka ya Allah, kasihani mereka ya Allah, cintai mereka ya Allah seperti mana mereka mengampuni setiap kesilapan ku, mengasihani ku dan mencintai aku sedari kecil lagi"

No comments: