Friday, January 15, 2010

Penuhkan Impian


Semua orang mempunyai cita-cita dan impian masing-masing. Perlu diingatkan di sini kepada sesiapa yang masih tidak sedar. Impian dan cita-cita adalah dua perkara yang berbeza. Bagaimana hendak membezakannya?

Begini, cita-cita adalah perkara yang ingin kamu capai agar kehidupan menjadi lebih baik di masa akan datang. Contohnya, cita-cita seorang kanak-kanak yang mahu menjadi seorang saintis di masa akan datang dan untuk memenuhi cita-cita tersebut dia sedar dia perlu bekerja keras dalam pelajarannya.

Berbeza dengan impian. Impian adalah sesuatu yang kita mahukan dalam kehidupan ini. Untuk mendapatkannya bukan semudah ABC dan tidak juga sesusah 123. Apa yang penting dalam mencapai impian adalah doa kerana impian hanya dapat dicapai dengan izin Allah s.w.t.



Impian biasanya berkaitan dengan kehidupan. Impian selalunya melibatkan persekitaran dan impian menjadi mimpi yang belum tentu menjadi realiti.

Memenuhi impian tidak cukup dengan angan-angan. Kita mahukan sesuatu dan ada harga yang kita perlu bayar untuk itu kerana tiada benda dalam dunia ini yang kita dapat secara percuma.

Kebanyakan orang beranggapan dengan bekerja keras kita dapt memenuhi impian kita. Impian itu dapt dicapai sekiranya impian yang tertulis di hati itu untuk memiliki harta segunung. Bekerja keraslah dan impian mu mungkin dapat dicapai.

Namun bagaimana pula yang mempunyai impian untuk memiliki sebuah keluarga bahagia. Takkanlah dia perlu bekerja keras sepanjang hidupnya? Mari kita fikirkan bersama.



Sebenarnya, cara untuk menggapai impian mudah saja. Malah kita sudah ada jalan menuju ke arah impian tersebut sebaik impian tertanam di dalam hati. Siapa yang tahu caranya hanya diri sendiri jadi tepuk dada tanya selera.

~Teruskan berimpian~

No comments: