Sunday, December 27, 2009

Dekat padaMU

Dunia semakin kita mengejarnya semakin ia akan pergi jauh dari kita...akhirat semakin kita dekat semakin ia menghampiri kita tapi ini tak bermakna kita harus lupakan dunia dan terus memandang ke arah akhirat.

Dunia adalah tempat di mana kita bekerja mencari bekalan ke akhirat. Tanpa bekalan ini kita pasti akan kebuluran kehausan dan akhirnya mati. Namun bukan mudah mencari bekalan di zaman yang serba moden ini.

Dalam maniti dunia ini banyak pengalaman yang kita raih dan bakal kita tempuhi. Pahit dan manis pasti kita rasai dan ketabahan serta ketaqwaan menjadi bekal untuk menempuhi setiap rasa itu.

Kekadang hati cemburu melihat segolongan wanita yang begitu taat menutup auratnya dan hati merasa lemas di kala terpandang wanita yang bangga mempamerkan bentuk tubuhnya.

Memandang ke arah cermin, "aku berada di golongan yang mana?"

Never judge a book by it's cover, jangan pernah menilai sesuatu itu daripada luarannya saja kerana isi di dalam mungkin lebih baik dan lebih bermanfaat. Pepatah inggeris ini benar dan boleh dipraktikkan tetapi tidak dalam semua perkara kerana the first impression of someone is important.

Seorang kawan pernah bersuara mengatakan bahawa kita tidak boleh mengukur keimanan seseorang itu lewat caranya berpakaian atau lewat tingkah lakunya. Dia mungkin menyembunyikan sikap sebenar melalui pakaian longgarnya dan menyimpan perangai gilanya melalui perlakuan sopannya. Ini betul tapi bukankah sesuatu yang baik itu bermula dengan anda menutup aurat.

Zaman ini penuh dengan rekaan baju yang pelbagai. Di sana sini kedai mempromosikan pakaian aneka untuk setiap golongan untuk setiap peringkat umur.

"Tak kisahlah ketat janji menutup aurat"

"Aku bukan jenis yang tutup-tutp ni ok"

"lepas kahwin nanti baru aku pakai tudung"

Anda wanita..anda juga muslimah...jaga perlakuan...jaga kehormatan...jaga tatasusiala sebagai wanita beriman.

No comments: