Monday, November 2, 2009

Ceritera dunia

Dunia pada hari ini menyaksikan peperangan dan kegilaan untuk menakluk..memegang tampuk pemerintahan..memilki kuasa…serta penyaksian kepada pembalasan dendam yang sekian lama tersimpan.
Butakah saudara ku dalam melihat…bisukah saudara ku daripada berkata-kata…lemahkah saudara ku sehingga mampu ditakluk oleh bangsa yang terkutuk itu??
Yahudi..bangsa yang sekian lama menyimpan dendam kepada umat Islam sejak di zaman Nabi Musa a.s lagi. Mereka tidak punya pendirian yang tetap dalam mempercayai keesaan Allah s.w.t dan mengakui kerasulan nabi Musa as. Hanya segelintir yang mempercayai tetapi sekelip mata dipengaruhi maka segelintir itu juga menjadi kepada bahagian yang besar tadi.

Catatan di bawah ini adalah petikan dari Berita Harian 31hb oktober 2009:

PADA perhimpunan ilmiah tokoh agama dan cendekiawan semua agama di Mesir dilontarkan satu isu siapakah antara penganut agama samawi (Yahudi, Kristian dan Islam) layak masuk syurga. Pertanyaan ini ditanya kepada tokoh agama Yahudi, Kristian dan Islam yang berada di atas pentas.

Tokoh agama Yahudi dan Kristian tidak berani menjawab dan menyerahkan jawapannya kepada ulama Islam yang menjawab dengan mudah bahawa yang layak masuk syurga daripada semua penganut agama ialah Muslim. Kemudian beliau menjelaskan bagi orang Yahudi yang layak masuk syurga ialah siapa saja yang beriman kepada Nabi Musa AS dan bagi orang Kristian yang layak masuk syurga ialah sesiapa saja yang beriman kepada Nabi Isa AS. Tetapi bagi umat Islam yang layak masuk syurga ialah yang beriman kepada Nabi Muhammad SAW dan semua nabi, termasuk Nabi Musa dan Nabi Isa.

Firman Allah yang bermaksud:

"Kami tidak membezakan antara seorang dengan yang lain daripada Rasul-Rasul-Nya."
(Surah al-Baqarah: 285)


Pasted from

Dan dunia di kala ini menyaksikan perebutan kepada Masjid Al-Aqsa sehingga berlakunya pertumpahan darah. Tiga agama samawi masing-masing menegakkan pendirian ingin memiliki berdasarkan sejarah yang pernah tertulis.

Lalu nyawa menjadi taruhan. Harga sebuah kehidupan begitu murah di mata-mata pengganas ini tetapi Allah Maha Melihat…kita hanya makhlukNya yang lemah…hanya doa sebagai pengantara..jadi berdoalah tunjukkan kehambaan mu kepadaNya.

Tapi, saudara ku…perang telah lama meletus Cuma kita tidak menyedarinya. Perang tidak akan berakhir sehingga hari kebangkitan. Siapa yang akan kalah dan siapa pula yang akan menyerah??
Berdoalah semoga kita sama-sama dilindungi oleh Allah…insyaAllah..ameen.

No comments:

Post a Comment