Thursday, September 24, 2009

Mati itu pasti

Sejauh mana manusia pada hari ini memahami akan konsep kematian??

Sebenarnya maut itu sesuatu yang mustahil untuk diketahui..tanapa kita sedar orang kesayangan kita yang berada di sisi akan hilang sekelip mata.

Nya wa yang kita miliki pada hari ini Cuma pinjaman namun seringkali manusia lemah seperti kita ini lupa akan perkara tersebut sehinggakan kita lalai dalam mensyukuri nikmat kurniaan Yang Maha Esa.

mengapa begitu sukar perkataan alhamdulillah meniti di bibir sedangkan kita tahu dengan hanya mengucapkan perkataan tersebut kita sudah dikira sebagai mensyukuri nikamat pemberian Allah.

Ingatlah wahai saudara seagama ku..mati itu sesuatu yang pasti..maka seharusnya perlu ada rasa takut di dalam diri kita untuk menghadapinya. Maut adlah rahsia Allah yang tak siapa mengetahuinya. Dlam lena pun kita boleh mati apatah lagi di dalm sedar.

Sesungguhnya mengingati mati itu bagaikan suatu kewajipan kepada kita agar kita sentiasa melakukan amal maaruf nahi munkar…sembahyanglah kamu seolah-olah akan mati keesokan harinya..itu pesanan nabi junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w.

Setiap hari anak mata ini akan menatap kawasan yang sering menjadi modal momokan para ibubapa untuk anak-anak mereka…kawasan perkuburan.

kawasan perkuburan tidak sepatutnya dijadikan bahan momokan kepada anak-anak tetapi sepatutnya dijadikan sebagai tanda peringatan supaya mereka tahu dan sedar akan ada siksa kubur yang menanti sekranya tiada amal dilakukan semasa hidup.

Di sini ingin dikongsi bersama tentang pendapat yang selalu dijadikan bahan untuk melepaskan diri dari melakukan amal jariah…”alah xpe la…aku still muda lagi..nnti da tua baru nak bertaubat” betapa rendahnya maruah kita di hadapan Allah. Ayat inilah yang sering meniti di bibir umat islam di kala ini. Mengapa??? Adakah kita tergolong di dalam golongan ini ??? tepuk dada tanyalah iman..

Tahukah dengan hanya mengatakan demikian kita seolah-olah menidakkan kekuasaan Allah yang memegang seluruh rahsia alam di langit mahupun di bumi. Seolah-olah kita tahu yang nyawa kita ini akan berlarutan sehingga tua Astaghfirullah al azim…bawa mengucap. Sedarlah..ketahuilah bahawa tiada yang terlepas daripada pengetahuan Allah…Allahuakbar.

semoga kita semua dijauhi dari siksaan api neraka..ameen ya rabbul al ameen…insyaAllah.

Sesungguhnya kematian tidak mngira usia..bertaubatlah selagi pintu taubat terbuka.

No comments: