Monday, August 3, 2009

Wanita Dan Tudungnya

pernahkah saudara berfikir sebab musabab mengapa Allah menggariskan beberapa panduan dan peraturan kepada umatnya yang bergelar perempuan??? Atau pernahkah saudara perempuan seislam berfikir akan hikmah di sebalik peraturan yang ditujukan khas buat kita???

Manusia semakin meningkat dewasa dan dunia semakin menunjukkan tanda-tanda keuzuran namun corak pemikiran yang ada semakin hari semakin melebarkan jalur pemisahan kita dengan Maha Pencipta seluruh alam.
Cuba kita renungkan dan fikirkan bersama akan salh dan silap kita. MAnusia yang telah dewasa dan matang pada hari ini lebih suka menunjukkan tanda kedewasaan itu tanpa mahu merenungkan erti dewasa itu sendiri. Manusia yang telah dewasa adalah mereka yang boleh menerima teguran lalu menimbangkannya sebelum melakukan anjakan paradigma berdasarkan hukum-hukum yang telah digariskan. Malangnya manusia di hari ini melakukan perubahan bukan atas akal fikiran yang matang tetapi berdasarkan nafsu semata-mata.

contoh yang lebih dekat yang boleh dibuat perbandingan adalah wanita dan tudungnya. Wanita..perempuan..gadis...adalah insan yang dikurniakan kelembutan serta beberapa ciri untuk membezakan mereka dengan kaum Adam. ciri-ciri itu harus dijaga untuk memartabatkan maruah kiat sebagai muslimah di mata seorang lelaki. Namun corak perlakuan wanita pada hari ini semakin mengelirukan apabila ada di antara mereka cuba untuk menjejaki langkah kaum wanita Quraisy di zaman dulu kala. Pendedahan aurat bukan lagi satu masalah besar buat mereka...perlakuan sumbang bertepuk tampar dengan kaum bukan sejenis bgaikan satu budaya...dan paling menyedihkan apabila ada yang tanpa segan dan silu kepada Allah Yang Maha Kuasa melahirkan anak di luar nikah. Apakah ini yang diertikan sebagai dewasa bagi mereka????

Peraturan Allah sungguh mudah malah memberi manfaat kepada hamba-hambaNya. Allah itu MAha Penyayang lagi MAha Pengasih...peraturan dan ketetapan yang digariskan buat kaum Hawa adalah untuk menjaga kaum itu sendiri. Misalnya menutup aurat. Bila kita laksanakan pemakaian tudung yang sempurna insyaAllah kita akan terhindar daripada fitnah..umpat keji...dan terhindar jauh daripada menjadi mangsa jenayah manusia yang bergelar lelaki. Selain itu pemakain tudung yang lengkap sebenarnya menjaga maruah dan keistimewaan seorang wanita. Bila kita menyembunyikan rambut daripada tontonan bukan muhrim kita sebenarnya memberi kelebihan kepada muhrim kita kerana hanya mereka yang dapat melihat aurat kita. Bukankah itu suatu yang indah???

JAdi kaum Hawa sekalian apalah salahnya jika kita menjaga keistimewaan yang dikurnia kepada kita dan berdoa semoga kita mendapat keredhaan daripadaNya.

No comments:

Post a Comment