Sunday, August 23, 2009

Ramadhan nurkareem

Sekali lagi pintu ramadhan dibuka untuk semua umat Islam di seluruh dunia...bulan kenikmatan dan bulan yang sentiasa dirindui...entah dapatkah kita menempuhi ramadhan yang akan datang selepas berjaya melalui ramadhan yang ini..atau dapatkah kita menyempurnakan ramadhan kali ini??? mati itu pasti dan hidup insyaAllah..ajal maut jodoh pertemuan semuanya di tangan Allah..daripadaNya kita datang dan kepadaNya juga kita kembali..namun dapatkah kita kembali dalam keadaan yang suci???

Sejenak mari kita merenungi makna sebenar ramadhan dan apa yang Allah sediakan untuk kita di sebalik kerahmatan ramadhan.
Ramadhan bukan sekadar menahan diri daripada lapar dan dahaga tetapi juga ingin melatih kita untuk mengawal nafsu..nafsu membeli belah...nafsu untuk mengata...ingat...syaitan dan iblis memang akan diikat dan dirantai dengan api di neraka Jahannam...akan tetapi dua makhluk terkutuk itu meninggalkan anak didiknya agar manusia terus sesat...anak didiknya itulah yang kita gelar nafsu..nafsu akan berusaha agar kita lalai..agar kita lupa tentang makna sebenar ramadhan di mana kita dilatih supaya tidak terlalu boros berbelanja dan mengurangkan tabiat mengata orang lain.

Bila tiba bulan puasa seakan sudah menjadi tabiat semulajadi untuk kita berbelanja melebihi had...ramadhan setahun sekalikan...alasan yang tak munasabah langsung sedangkan kita tahu ramadhan adalah bulan di mana kita digalakkan untuk berjimat cermat.
Paling mudah untuk kita lihat ketika hampir masuk waktu berbuka..beraneka juadah terhidang sedangkan kita hanya mampu menjamah sepertiga daripada juadah tersebut manakala selebihnya menjadi santapan tong sampah. Inikah ramadhan bagi kita????
Mengapa tidak kita mengikut saja sunah Rasulullah s.a.w...baginda hanya menjamah sebiji kurma dan segelas air sebagai juadah berbuka??? Tidak perlu menjawab di sini kerana kita pasti punya alasan sendiri..adat manusia..hendak seribu daya tak hendak seribu dalih...tepuk dada tanya selera...

No comments: