Saturday, August 22, 2009

Cantiknya wanita itu

Akal menilai kecantikan seorang wanita itu melalui kebijaksanaannya...
Nafsu menafsir kecantikan wanita dari sudut wajahnya..bentuk tubuhnya..
Manakala iman mengatakan bahawa wanita itu cantik kerana akhlaknya...

Di sini kita bukan ingin mengetahui bagaimana seorang lelaki menilai kecantikan wanita di sisinya atau melihat di mana letaknya kecantikan wanita yang sebenarnya...

Entry kali ini ingin membincangkan sejauh mana keinginan mampu membawa seorang wanita itu sehingga sanggup melakukan apa saja demi memnuhi permintaan hati.

Setiap dari kita tidak kira lelaki mahu pun wanita pasti ingin kelihatan cantik. Tidak salah berkeinginan sedemikian kerana Allah itu sendiri cantik dan sukakan kecantikan tetapi bagaimana keinginan untuk cantik itu telah membunuh seorang manusia bergelar wanita???

Wanita dilahirkan dengan sifat yang mahu kelihatan cantik di mata orang lain..pendek kata mereka sentiasa mahu menarik perhatian orang lain terutama orang yang mereka sayang. Lalu tanpa mahu memikirkan kesan di masa akan datang mereka mengambil keputusan untuk mengubah sesuatu yang telah ditakdirkan untuk mereka melalui pembedahan plastik.
Perlu diingat wahai saudara seagama sekalian bahawa mengubah sesuatu yang dicipta oleh Allah s.w.t adalah haram dan berdosa besar kerana sebagai hamba kita hanya layak menerima dan bukannaya mengubah. Kita tidak ada hak ke atas diri kita sendiri malah nyawa kita ini pun adalah semata-mata pinjaman daripada Allah.
Ramai yang mengetahui perkara ini tetapi masih mahu melakukan perkara yang sama...masyaAllah..bawa mengucap wahai saudara ku. Jadikan akal sihat kurniaan Tuhan itu dan fikirkan tentang kesannya ke atas diri kamu sendiri.

Kecantikan dan keindahan itu adalah suatu yang subjektif...pepatah inggeris ada menyatakan bahawa beauty lies on the eyes of the beholder..kecantikan lahir di mata seseorang yang melihatnya dan setiap dari kita punya pandangan yang berbeza tentang sesuatu. Bila orang lain mengatakan kita tidak cantik maka itu tidak bermakna kita tidak cantik di mata orang yang lain pula.
Tapi paling penting perwatakan kita memenuhi segala-galanya..akhlak yang baik mewarnai tutur kata dan peradaban seoarang muslimah. jagai adap dan kesopanan nescaya kita mampu menjadi yang cantik di mata manusia da di sisi Allah..insyaAllah.

No comments: