Thursday, April 9, 2009

kawan atau lawan..?

Allah tidak mencipta manusia untuk berseorangan dalam meniti kehidupan sehari-hari. Pasti dalam takdir yang sudah tertulis untuk kita ada nama lain yang tersenarai untuk kita menemuinya..untuk kita mengenalinya...untuk kita melalui suatu kehidupan bersamanya. Mereka ini biasanya kita memberi nama 'kawan' atau 'sahabat'.
Ada antara 'kawan' memberi kita suatu kenangan yang tak mungkin kita lupakan sama ada kenangan pahit atau pun manis. semuanya pasti akan kekal di ingatan selagi kita mengenali mereka yang kita gelar "kawan' ini.
Kenangan manis disimpan di dalam satu tempat khusus di dalam hati agar mudah untuk minda mengimbasnya semula kerana sampai masa imbasan kenangan ini akan membuat kita tersenyum sendiri. Kenangan pahit pula dijadikan sejarah hitam yang ingin disingkir pergi namun seringkali ia bertandang jua di kala kita ingin melupakan. Kenangan manis atau pahit..semuanya ditinggalkan oleh seorang kawan kepada kawannya.
Ada antara kita mungkin langsung tidak menyedari ada satu tempat yang tercipta khusus di dalam hati untuk mereka yang kita gelar sahabat dan kawan. Ada juga yang pastinya tidak menyedari kekadang kita tidak menyedari bahawa hubungan antara kita dengan kawan bukan sekadar perhubungan persahabatan malah lebih daripada itu tetapi bukan perhubungan cinta antara dua manusia. Hanya mereka yang terlalu rapat berdiri di sebalik kata 'sahabat' tahu makna sebenar.
Walaupun begitu masih ada yang kurang dalam kata 'sahabat' itu. Peribahasa harapkan pagar, pagar yang memakan padi dan gunting dalam lipatan boleh digunakan untuk menggambarkan sikap segelintir 'kawan' yang hanya tahu mempergunakan kita dan mengambil kesempatan di atas kepercayaan yang kita cipta untuk mereka. Kita tak pernah sedari akan sikap sesetengah 'kawan'. Jadi sekarang cuba tanyakan pada diri...adakah sahabat yang berada di samping kita sekarang 'kawan' atau 'lawan'?

No comments: